EFEC és un programa gratuït d’impartició de tallers d’educació financera per als alumnes de 4t d’ESO a Catalunya, impulsats pels Departaments d’Economia i d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
EFEC és conseqüència del projecte EFEP de la Comissió Europea, que es basava en una millor pràctica detectada a Escòcia on professionals del sector financer impartien tallers a alumnes adolescents.
A EFEC els tallers són impartits per treballadors voluntaris vinculats a entitats financeres (professionals en exercici o jubilats) i professionals vinculats a associacions del sector econòmic financer. Els centres escolars -públics, concertats o privats- que participen del programa s’hi apunten de manera voluntària per tal que els seus alumnes rebin competències en finances personals.
Aquest programa d’alfabetització i educació financera s’emmarca en les recomanacions d’organismes internacionals tant rellevants com l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) i la Unió Europea (UE), i està supervisat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Ambdues organitzacions han fet èmfasi en la necessitat de dotar a la ciutadania de competències per tal de gestionar els seus ingressos i despeses, evitant d’aquesta manera episodis de sobreendeutament i d’exclusió financera.
Breu descripció dels tallers impartits:
-
Administrant els teus diners: L’ús dels diners afecta a tothom, i cada vegada més, a principis de l’adolescència. Aquest taller introdueix a l’alumnat a les finances personals del dia a dia.
Els objectius d’aprenentatge són:
-
Reconèixer com les decisions del dia a dia, afecten, en gran mesura, a les finances personals
-
Distingir entre ingressos i despeses de la vida diària.
-
Realitzar un pressupost, identificant despeses fixes obligatòries, variables, necessàries i discrecionals..
-
Entendre a nivell financer i a nivell psicològic, la importància de l’estalvi.
-
Entendre la necessitat d’un fons d’emergència.
-
Endeutar-se? amb seny!: Al llarg de la vida, podem decidir invertir (comprar una casa, estudiar, etc.) o bé, incórrer en determinades despeses (comprar una moto, un cotxe, viatjar, etc.) que, moltes vegades implica endeutar-se. Aquest taller té com a finalitat mostrar a l’alumne com s’ha d’utilitzar el crèdit de manera correcta i evitar el sobreendeutament.
Els objectius d’aprenentatge són: Entendre la importància de preguntar-se:
-
Ho necessito?
-
Quin tipus de préstec és millor?
-
Quant em costa?
-
Ho puc/podré pagar?
-
Diferenciar d’un préstec bo i un préstec dolent.
-
Adquirir les nocions per a la tria d’un producte de crèdit.
-
Conèixer els diferents productes de crèdit: les targetes, els crèdits personals, les hipotèques, etc.
-
(In)forma’t per decidir: Moltes de les decisions que tenen importants efectes en l’economia domèstica i en les finances personals no són sobre productes financers, sinó decisions que es prenen al dia a dia (hàbits de consum), molt sovint de manera precipitada. Aquest taller té com a objectiu reduir al màxim la possibilitat que l’alumne prengui decisions incorrectes i entenguin la importància de informar-se adequadament abans de decidir.
Els objectius d’aprenentatge són: Entendre la importància de preguntar-se:
-
Adonar-se que moltes de les decisions que es prenen en grup no són les més encertades.
-
Comprendre que “perquè molta gent ho faci” no necessaràment està bé fer-ho.
-
Ressaltar la importància de la necessitat d’analitzar la informació abans de decidir-se.
-
Conèixer que els consumidors tenen drets i obligacions i saber com reclamar en cas que calgui.
-
Entendre el concepte de “capital humà” i la importància que té al llarg de tota la vida.
Rosabel Pardos