El Camp d’Aprenentatge de l’Alt Berguedà està situat al Prepirineu català, al costat del Parc Natural Cadí-Moixeró i prop de les Fonts del Llobregat.
La seva situació geogràfica permet l’estudi d’un entorn natural propi de la muntanya mitjana, amb un paisatge i relleu característics, i del naixement del riu Llobregat.
L’estada al camp d’aprenentatge es va centrar en dos grans blocs:
– El riu: morfologia, vegetació de ribera i qualitat de l’aigua.
– Reconeixement topogràfic de l’entorn: lectura de mapes, utilització de GPS i caracterització d’una ruta.
Això fa que els àmbits de treball més significatius siguin:
Activitat de tot un dia de durada que pretén determinar la qualitat de l’aigua del riu Llobregat la zona de Guardiola de Berguedà a partir de l’anàlisi d’alguns paràmetres fisicoquímics i de la recollida de macroinvertebrats.
L’estudi compagina el treball de camp amb el treball de laboratori.
L’observació i la identificació dels macroinvertebrats es realitza amb l’ajut de lupes binoculars i de claus dicotòmiques i s’arriba a determinar l’índex biològic global.
– Reconeixement topogràfic de l’entorn:
Activitat de tot un matí. A l’aula es presenta l’activitat, tot seguit s’explica el funcionament del GPS i l’ús del mapa topogràfic i del geocaching i en grups es prepara la ruta. Després, sobre el terreny, es realitza una ruta. Un cop acabada, i un altre cop a l’aula, es fa la posada en comú de les dades generades que el GPS ha emmagatzemat.
Activitats complementaries programades en aquesta sortida:
Taller de construcció d’un planisferi, Identificació d’estrelles amb l’ajut del planisferi i ruta d’observació geològica i paisatgística a coll de pal.
Què es pretén amb aquesta sortida?
-
Consolidar i ampliar els coneixements adquirits a l’aula.
-
Potenciar el treball de camp com a eina didàctica bàsica per al coneixement de l’entorn.
-
Sensibilitzar als estudiants de la necessitat de conèixer, respectar i estimar el medi que ens envolta, intentant fomentar l’empatia cap al patrimoni natural, social i cultural.
-
Procurar que els alumnes desenvolupin tècniques d’investigació i de treball científic, aportant elements de reflexió i eines i materials pedagògics adequats.
Magda Gorro, Rosa Cerarols i Sara Fontquerni